"Kerékpárt, de melyiket? Segítünk!"

Régen volt vala a bicikli.

Nem volt kérdés, hogy milyen fajta, és mire való…  Bicikli volt és kész.

Amikor nagyapám elment a Vasedénybe kerékpárt venni, maximum annyi volt a választási lehetősége, hogy kalapban lépjen be a boltba, vagy anélkül. Esetleg azt tudta még eldönteni, hogy a Mamának, vagy magának vásárolja e  meg a biciklit. Nemigen morfondírozhatott azon, hogy jó lesz e a földekre járni, vagy kényelmes lesz e a városi piacra menni vele.

Egyszerű dolga volt: Jó napot kívánok - Kérek egy biciklit – Köszönöm -- Viszontlátásra!

Ezzel szemben ma már nagyon másképp fest ez a dolog. Az üzletünkben nap, mint nap szembesülünk azzal a helyzettel, hogy a kedves vevőink zöme egyszerűen nem tudja, hogy pontosan milyen kerékpárt is szeretne magának. A régi óhaj ugyanaz maradt, mint öregapám idejében. „Szeretnék venni magamnak egy kerékpárt” Rendben, és pontosan milyet szeretne? Na, itt szokott először megakadni a tű…  Háát…  nem is tudom… Miért, milyenek vannak?  Ez természetesen nem a vásárlóink tudatlanságának, felkészületlenségének köszönhető. Egyszerűen ember legyen a talpán, aki ismeri a jelenlegi kerékpárfajtákat, és a köztük rejlő lényeges különbségeket.  Ugyanis manapság se szeri, se száma a különböző kerékpártípusoknak. Nagyon komoly szakértelmet követel hogy tudjuk, melyik elnevezés mit takar, illetve adott kerékpár konkrétan mire is való, hiszen a gyártók is egyre inkább a végletekig szakosodott felhasználási területhez igazodnak. Ez egyrészről kifejezetten örvendetes fejlődés, hiszen a saját igényeinknek tökéletesen megfelelő kerékpárnak lehetünk boldog tulajdonosai, másfelől viszont egy rossz választással éppen a megfelelő és a boldog jelzőktől fosszuk meg magunkat.

Ezért is állítottunk össze egy kis ismeretterjesztő anyagot a legelterjedtebb fajtákról. Tesszük ezt a saját szemszögünkből, a teljesség igénye nélkül, hiszen a következő felsorolásban szereplő bringák mellett még rengeteg alfaja létezik a drót szamaraknak…de úgy tapasztaltuk, hogy a nagyon szélsőséges fajták, mint például a Dirt Jump, vagy a Cruiser kerékpár után érdeklődők pontosan tudják, hogy miért azt keresik…

Ezen írásunk nem hivatott -és nem is tudná- helyettesíteni az üzletünkben történő személyes szaktanácsadást. Kizárólag azért ihletődött, hogy a kedves leendő vásárlóink egy kicsit világosabb képet kapjanak a kerékpárok dinamikus fejlődésének összetettségéről.

Megnyugtatunk mindenkit, ha nem is minden egyértelmű, nem kell megijedni! 

Mi itt a Nelson Bike-ban mindig készséggel segíteni fogunk… 

 

Városi kerékpár (city bike)

A city-bike a városi közlekedésben az autót kiváltva hatékony, olcsó és nem utolsósorban egészséges megoldás lehet.

 

A klasszikus városi kerékpár nagyban megegyezik a nagyapáink által használt hagyományos, tehát igazán jól bevált kerékpárral. Kereke országúti 28”-as átmérőjű, de egyre inkább terjed a 26”-os méretű kerék is. A gumija közepesen széles és simább, aszfalt mintás. Ez a legideálisabb a városi közlekedésre, ugyanis az enyhén ballonossága könnyedén megbirkózik a kátyúkkal, járdaszegélyekkel és általában a tipikus városi útviszonyokkal.  Legtöbb esetben V fékekkel szerelik őket, hátul az egysebességesek gyakran kontrások. Mi, lelkiismeretes forgalmazóként és persze aktív kerékpározókként nem ajánljuk a tárcsafékes modelleket. Teljesen felesleges plusz költség. Egyrészt a városi közlekedés nem igényli ennek a fékrendszernek előnyeit /gyakorlatilag kihasználatlan/ másrészt bonyolultabb szerkezet, mint a V rendszer, ebből eredően a karbantartása is több odafigyelést is igényel. 

A modern városi kerékpár többfokozatú váltóval is kapható. ami megkönnyíti az emelkedőre való haladást. Vásárlás előtt érdemes kikérni a véleményünket a váltó rendszerről. Ugyanis nem mindegy, hogy hova milyen fokozatelosztás ajánlott. Nagy divat például az agyváltós kerékpárok vásárlása. Az olcsóbb darabok általában 3 sebességesek. Az Alföldön tökéletes… De például  nálunk Veszprémben és vonzáskörzetében nem jó választás. Természetesen léteznek az agyváltók között is 7, vagy még annál is több sebességes darabok is. Ám ezekkel a váltókkal spécizett bringáknak az áruk is „több sebességes” lehet. 

A városi kerékpárok legfontosabb jellemzője a temérdek hasznos gyári kiegészítő, mint például: csomagtartó, sárvédő, világításrendszer és láncborítás. Akár gálaruhában is magabiztosan célba tekerhetünk. Csomagtartót lehet előre és hátra is szerelni, így megpakolhatjuk bevásárló cekkerekkel vagy akár csemetéinkkel. Utóbbi esetben a környezettudatosságra való nevelés és a fergeteges móka egyaránt garantált. Szintén nagyon jellemző, hogy széles, nagy felületű, puha nyergekkel szerelik őket. Ezek a nyergek kiválóan alkalmasak rövid távú kerékpározásra. Ellenben teljesen használhatatlanok /finomabban: kényelmetlenek/ hosszabb túrázásokhoz, illetve sport célú felhasználásra. A városi bringák nem csak kizárólag aszfalton használhatóak. Könnyebb terepen, kitaposott, kemény földes, vagy murvás utakon is képesek boldogulni, de alapvetően nem erre valók. Komolyabb terepekre már kevésbé, sőt mondjuk ki: egyáltalán nem alkalmasak.  Amennyiben mégis szeretnénk úttalan utakon túrázgatni, vagy terveink között szerepelnek hosszabb kerékpár túrák is, akkor érdemes körülnézni a többi kerékpárfajta között is.

A klasszikus városi modellek a hozzávetőleg 60.000 forinttól kaphatók, a magasabb minőségi szintet képviselők, illetve a jobban felszerelt modellek ára 70-100.000 forint, de léteznek igényesebb alkatrészekkel szerelt modellek a középkategóriában, akár 300.000.- forintért is.

Összegezzük a tudnivalókat:

Mire ajánljuk:

Általában napi 10-40 km megtételére

Munkába, iskolába járni

Napi bevásárlásokhoz

Postára, különféle hivatalokba menni, (parkolási para kiiktatva)

Elugrani a gyerekért az oviba 

Városszéli piknikezéshez

Mire nem ajánljuk:

Versenyezni

Terepezni  (még a könnyebbhez sem nagyon)

Hosszabb túrázásokhoz  (1-2 órás, vagy annál hosszabb idejű folyamatos bringázáshoz)

 

2. Összecsukható városi kerékpár

Azaz: a régi „Camping” új értelmezésben.

 

Kicsi, modern és nagyon praktikus. Sokkal fejlettebb a 70-es évek-béli fazékpiros elődjénél. Először is kisebb és a sok könnyűfém elemnek köszönhetően könnyebb lett. Pontosabban kisebbre lehet összecsomagolni. Jellemzően kicsik a kerekei (20”) és félbehajtható a váza. Ezen kívül lehajtható a kormánya, teljesen eltüntethető a nyeregcső, de még a pedálok is optimális helyzetbe fordíthatóak.  Valóban egy közepes bőröndben elfér és ehhez nem is kell sokat küszködni vele.

 Összehajtogatott állapotában már könnyedén vihetjük buszon, vonaton, metrón, vagy akár repülőgépen is. Otthonunkban is kevés teret foglal, nem igényel külön fali tartókat, vagy egyéb segédeszközöket tárolása, ha épp szűkösen vagyunk a helynek. Ráadásul a falat sem koszoljuk össze vele. A mai modern darabokat már fokozatváltóval látják el, így azok egy dimbes-dombos környéken is kényelmesen használhatók. Tőlünk nyugatabbra nagyon terjed a használata. Nem csak nyaralásokra viszik magukkal, hanem kifejezetten kedvelt darab munkába járáshoz is. Az áruk sem vészes, hiszen nálunk már 70-80 ezer forinttól kaphatóak.

Mire ajánljuk:

Városi dugók elkerülésére

Nyaralásokhoz, városnézésekhez

Mire nem ajánljuk:

A fent említetteken kívül semmi másra…

 

3. Túra-/trekking-/komfortkerékpár

Nemcsak boltba járni bringával, hanem esetleg túrázgatni is vele. Ám ezt csak olyan komótosan, kényelmesen, élvezetesen tenni? Akkor hajrá Trekking kerékpár! Ezek ugyanis amolyan kettő az egyben megoldást nyújthatnak… 

 

Mint ahogy a nevében is benne van, a trekking kerékpár már nem csak városi közlekedésre alkalmas, hanem kényelmes tempójú túrázásokhoz is kiváló. 

Csomagtartó és súlyos csomagok elhelyezésére alkalmas erős, és főleg kényelmes váz a fő jellemzője.  Ötvözi a sportot a kényelemmel, de leginkább az utóbbi a lényege. Nagy kerekű modellek (28”-as), aszfaltra, esetleg jó minőségű föld- vagy murvás útra valók. Komolyabb emelkedők sem okoznak akadályt, mivel a modern trekkingek minimum 21 sebességes váltóval operálnak.  Ám ezek az emelkedők csak addig járhatóak, amíg szilárd burkolat van a kerék alatt. Ugyanis a gumijait nem a laza talajon való hegymászásokra tervezték. Sokkal inkább a nyugis, hatékony haladásra. Kevéssé ballonos, a kis gördülési ellenállás érdekében sima országúti, vagy futóbordás mintájú köpenyeket raknak rájuk. Felszereltségében is a kényelmet szolgálja a hajlított kormány, a rugós nyeregcső,/nem mindenkinek ajánljuk/ az állítható kormányfej. Jellemzően már gyárilag csomagtartóval, sárvédővel, láncvédővel látják el őket. Többnyire első teleszkóposak és nem ritkák a tárcsafékes modellek. /ennél a típusnál sem lényeges elem/ Egy jó trekking megfelelő karbantartás mellett igazi örök darab! Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, de mint ahogy a bevezetőben említettük, mindennapi közlekedésre is kiválóan alkalmas kerékpártípus.

A minőségi trekking modellek 80.000 forinttól kaphatók, a magasabb szintet képviselők, illetve a jobban felszerelt modellek ára 100-150.000.- forint, de persze itt is léteznek jóval drágább típusok.

Összegezzünk:

Mire ajánljuk:

Gyakorlatilag elég széles a felhasználási tartomány.

Városokban, lakott településeken jönni-menni.

Hosszabb túrákat tenni vele, akár több száz kilométereseket, több naposakat is.

Kényelmesen élménybiciklizni

Kevésbé terhelő, egészségmegőrző sportoláshoz.

Mire nem ajánljuk:

Versenyezni,

Aktív, napi rendszerességű edzésekhez

Nehéz terepen való természetjáráshoz.

 

4. Cross kerékpár

Sportos életmód, fiatalos lendület, nagy kirándulások… Mindez maga a Cross kerékpár.

 

Ez a kerékpárfajta az egyik kedvencünk. Megérdemel egy kicsit részletesebb bemutatást.

Kezdjük rögtön a nevénél. Ne tévesszen meg senkit a Cross elnevezés. Ez a bringa még véletlenül sem mutat semmi hasonlóságot a crossmotorokhoz. Jellemzőbben inkább cross-trekkingnek ismerhetjük őket, mivel a klasszikus túra kerékpárhoz hasonlít leginkább. De mégsem az! Kitalálói nagyot alkottak vele. Ötvözték a túra, a fittness és a hegyikerékpárok sajátosságait. Általában az öszvér dolgokra azt szokták mondani, hogy ami mindenre jó, az igazából semmire sem való. Ebben az esetben ez határozattan nem igaz. Tökéletes kompozit. Hibátlanul megállja helyét a mindennapos közlekedésben, ideális kirándulásokhoz, kerékpáros természetjárásokhoz. Még a komolyabb terepeken is elboldogulunk a nyergében. Ezen erényeit a felépítésének és a felhasznált alkatrészek sokoldalúságának köszönheti. A váz a túra kerékpár jellegeit mutatja. Kényelmes, de sportos geometria jellemzi, könnyű, erős anyagokból készül. A kerekeit szintén a túra kerékpároktól kölcsönözte. A nagyméretű, (28”) strapabíró felnikre, általában enyhén bütykös, a hegyikerékpárokénál karcsúbb, gumikat szerelnek, olyanokat, amik kicsi ellenállásuk révén lehetővé teszik a gyors aszfalton való haladást, de biztonságosan irányíthatóak a laza talajon is. Murvás, földes utakon még enyhe sárban is megállják a helyüket. Ezek a gumik, a kerekek sztenderd méretének köszönhetően, a felhasználási igény szerint cserélhető, akár teljesen sima aszfalt gumikra is. A kormánya egyenes, vagy enyhén hajlított kényelmes, de stabil tartást tesz lehetővé, többnyire modern fejlesztésű ergonomikus markolatokkal a végükön.  Ennél a típusnál már vegyesen találunk hagyományosnak mondható ’V’ fékeket és hatékonyabb tárcsafék rendszereket.  Hogy melyik az előnyösebb, azt a felhasználási terület dönti el.         A legegyszerűbb cross gépeken is megtalálhatók a sebességváltók.  Áttételezésük nagyon széles határok között mozog. Nem ritkán 30 sebességgel gazdálkodhat tulajdonosuk. Kell is a nagy választék, hisz ezek a kerékpárok nem riadnak meg a hosszú, meredek kaptatóktól sem. Legyen az szilárd, vagy laza burkolatú út. Ami igazán univerzálissá teszi a cross kerékpárt, az a jó minőségű teleszkóp. Lehet ugyan kapni e nélkül is egy-két modellt, de (tapasztalatból állítjuk) nagyon is kell az a kis csillapítás. Pláne úgy, hogy java részük már zárható (lock-out) kivitelben kerül a bringa elejébe. Gyárilag közepesen sportos nyergekkel látják el -általában jó és kényelmes nyergek-, de ez egyéni igény szerint cserélhető bármilyen másik fajtára.  Arra viszont fel kell készülni, hogy a cross gépeken túlnyomórészt semmilyen kiegészítő szerelék sincs. Sem lámpák, sem sárvédők, sem csomagtartók…  Természetesen üzletünkben mindezeket könnyűszerrel pótolhatjuk, mivel e kerékpárfajta tervezői sem voltak teljesen elvetemültek és minden kiegészítőnek előkészítették a helyét. Az árak széles skálán mozognak. Kapható már 80.000.-FT-tól egészen 500.000.- Ft-ig, de láttunk már ennél is drágábbat, extra csúcs kivitelben.

Összességében egy sokoldalú bringáról van tehát szó, amelyről nem árt megemlíteni, hogy Európában, ezen belül hazánkban is az egyik legdinamikusabban terjedő fajta. 

A Cross kerékpár a XXI. század modern, aktív emberének igényei alapján jött létre… 

Mire ajánljuk:

Túrázni, hegyen, völgyön át, rövid és hosszútávon egyaránt

Kerékpáros természetjárásra

Aktív sportolásra

Kiegészítőkkel ellátva, mindennapos általános használatra

Mire nem ajánljuk:

Vizibiciklizni

Ezen kívül szinte mindenre használható…

 

5. Országúti kerékpár

Tempó, tempó, tempó… Ez csakis az országúti kerékpár lehet.

 

Elterjedtebb nevén versenykerékpár, ami nagyon is közel áll a valósághoz. Ez a kerékpár adja a klasszikus versenyek technikai eszközét. Ki ne hallott volna a Tour de France-ról, vagy a Giro d’Italia-ról. Na, ezeken a legendás versenyeken tekertek a „menők” ilyen kerékpárokkal. Persze ott a csúcsok-csúcs modelljeivel.  Fausto Coppi, Miguel Indurian, Bernard Hinault, Lance Amstrong és a többi legenda mind, mind hozzátett valamit ahhoz, hogy az országúti kerékpár elérje mai formáját.  Hazánkban sokaknak derenghet a nem is olyan régmúltból származó szovjet ipar egyik remeke, a Sputnyik, vagy a mi csodálatos Csepel Schwinnünk. Ezek is országúti kerékpárok voltak, a maguk korlátaival.

Gyakorlatilag ennél a fajtánál minden alkatrészt a hosszútávon elérhető, lehető leghatékonyabb haladás érdekében fejlesztettek ki.  A váz nagyon kecses és könnyű, a gumik ultra vékonyak, a kormány lefelé hajlított (nevezik kos kormánynak is) fékek épphogy vannak rajta. A szakma patkóféknek nevezi őket. A nyeregről ne is beszéljünk, talán csak annyit, hogy a „hagyományos” komfort érzetet el lehet felejteni. Vékony, kemény, de könnyű! Gyakorlatilag a kényelmet nemes egyszerűséggel feláldozták a sebesség oltárán. Ám aki ilyen gépet használ, az ritkán panaszkodik, hogy fáj az ülepe, vagy a dereka… Gyorsan hozzá is tennénk, hogy ezeket a bringákat túlnyomórészt jó állóképességű és fizikumú bringások koptatják előszeretettel.  Ez a kerékpár ízig-vérig sporteszköz. Nem is fogad semmi kiegészítő kényelmi extrát. Egyrészt nem nagyon van lehetőség felszerelni sárvédőkkel, csomagtartókkal, másrészt hogynéznemárki!  Mintha egy Ferrari Testarossa-ra tetőcsomagtartót eszkabálnánk…

Egyébiránt az országúti kerékpár a drótszamarak csúcsa. Szinte minden új fejlesztés, ami a kerékpárokat érinti ennél a típusnál debütál. Elképesztő mérnöki munka és tapasztalat áll mögöttük (köszönhetően a versenysportnak) és a legprofibb gépeknél csúcstechnológiájú anyagokat használnak fel. Karbont, titánt és egyéb méregdrága ötvözeteket. Nem ritka a mindössze 7-8 kg összsúlyú modell, de léteznek még ennél is könnyebb darabok. Persze horror áron. Szerencsére a fejlesztők és a gyártók gondoltak a hobbistákra is, ezért nagyon széles szegmensben kínálunk országúti kerékpárokat. Gyakorlatilag 150.000-Ft. környékétől lehet beszerezni őket. Felső határ a csillagos ég, konkrétabban akár 3 millió is lehet.

Mire ajánljuk:

Versenyzésre

Szabadidős, aktív sportolásra

Specifikus testedzésre

Mindezeket kizárólag jó minőségű aszfaltos úton 

Mire nem ajánljuk.

A fent említetteken kívül semmi másra.  

 

6. Mountain Bike (MTB) kerékpár:

A becenevén Mounti a másik kedvenc témánk…

 

Nomen est omen.

A neve elárulja eredeti rendeltetését. Magyarul Hegyi Kerékpár. 

Elvileg, ám sajnos egy nem túl szerencsés divathullámnak köszönhetően ma szinte mindenki aszfalton közlekedik olyan bringákkal, amelyek látszólag MTB kerékpárok. Persze ezen bringák többségén még az alapszintű elvárásoknál is gyengébb minőségű alkatrészek találhatók. A nagy multi áruházakat elárasztották ezek az üzleti alapon előállított kereskedelmi cikkek, melyek nélkülöznek mindenféle szakértői tervezést és kivitelezést. Egy ilyen olcsó, igénytelen kerékpárnak látszó tárgyat birtokolni inkább bosszúság, mint öröm. Ezeknek a szörnyszülötteknek az „előnyeit” egy másik írásunkban részletesebben taglaljuk.

Térjünk hát vissza az igazi hegyikerékpárokhoz.

Az MTB gyakorlatilag gyűjtő fogalommá vált, mivel az évek során különféle ágazatai alakultak ki ennek a fajtának. A teljesség igénye nélkül, léteznek úgynevezett Cross Country, Maraton, Downhill, Freeride, Enduro stb.. gépek. Nagyjából hasonló jegyeket viselnek magukon, de mégis van köztük különbség.

Általában a Cross Country és a Maraton bringák az elterjedtebbek ezért mi is ezeket vesszük górcső alá.

Legfontosabb jellemzőik a stabil, robosztus vázba épített erős kerekek, amikre széles, bütykös gumikat szerelnek. Ezek teszik lehetővé laza talajon is a kellő tapadást és stabilitást. Szintén fontos elemük a teleszkópok. Egy igazi mountain bike elképzelhetetlen teleszkóp nélkül. Már az egyszerűbb kivitelekben is viszonylag strapabíró szerkezetek vannak. A könnyebb Cross Country gépeken csak elől, de a többi fajtán hátul is megtalálhatóak. Kell is hozzájuk, hiszen a nehezebb hegyi terepeken nagyon fárasztó lenne ezek nélkül biztonságosan irányítani a kerékpárokat. A hosszútávú kirándulásokhoz ajánlottabb az össztelós kivitel, mivel ezek nagyban hozzájárulnak a kényelmesebb, kevésbé fárasztó bringázáshoz. 

A vázak geometriája is a felhasználási terület igényeihez igazodik. Magasabb és rövidebb építésűek a többi fajtánál, hogy a lehető legjobban megbirkózzanak a terep adta természetes akadályokkal. Anyaguk túlnyomórészt alumínium ötvözet, de a felsőbb kategóriában már a karbon dívik.  A felhasznált alkatrészek szintén speciálisak. Az sebesség áttételezésük nagyon széles skálán mozog. A komolyabb darabok 30 fokozattal kerülnek piacra és jellemzőbben a meredek hegyek leküzdésére, mint a nagy sebesség elérésére vannak méretezve. A kifejezetten versenyzésre fejlesztett modelleknél csak 20 sebességi fokozattal látják el őket. Elől kettő, hátul 10 fogaskerékkel, és léteznek már 1x11-es modellek is.

A kerekek méretei 26, és 29 collban állapodtak meg, de a legújabb fejlesztések a 27,5-coll felé mutatnak. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy melyik a legjobb méret, mivel ez nagyban függ a felhasználási területtől, és lényegében magától a felhasználótól. Például hiába trend a 29-es, egy 165 cm magas embernek sosem ajánlanánk ilyet, mert egyszerűen nem tudna vele élvezetesen bringázni. A kerékméret kiválasztásában okvetlenül kérje ki véleményünket! A többi alkatrészre szintén a strapabíróság a jellemző. Például egy váltórendszer sokkal egyszerűbb és robosztusabb, mint az országúti testvére, hiszen itt nem ritkán sárban, homokban, vízben kell megbirkóznia a feladatával. A fékek is nagyon hatékonyak. Jellemzően a tárcsafék rendszerek elterjedtebbek, melyek hatásfoka már-már a cross-motorokéval vetekszik. Persze léteznek hagyományos ’V’ fékekkel szerelt modellek, de aki valóban terepezni veszi a mountiját, az a tárcsa mellett tegye le a voksát. A komplett kerékpárok súlyától nem szabad csodát várni, hiszen mint azt már taglaltuk itt a megbízhatóság és a nyers erő a prioritás, de megijedni sem kell, mert egy jó minőségű középkategóriás kerékpár súlya nem haladja meg a 12-14 kg-ot. Természetesen a karbon alkatrészekkel megspékelt csúcsmodellek 10 kg körül, vagy akár az alatt is beszerezhetőek. Felszerelhetők különféle kiegészítőkkel, de ha őszinték akarunk lenni, akkor például sárvédőket egyáltalán nem ajánlanánk rájuk. Egy komoly dagonyázás esetén a sárvédő inkább hátrány, mint előny… Attól ugyanis nem véd meg tökéletesen, hogy összekenjük magunkat, viszont mivel össze-vissza libeg roppant idegesítő tud lenni. A hegyikerékpározás egy extrém játék, nem illik hozzá a „luxus”. Amennyiben mégis ragaszkodik ehhez a használója, akkor a legegyszerűbb fajtából érdemes választani.  Ugyanez vonatkozik a csomagtartóra is.

A speciális jegyei ellenére a mountain bike egy nagyon sokoldalú kerékpár fajta. Elméletileg mindenre lehet használni, de nem árt figyelembe venni a korlátait. Például sok esetben találkozunk az üzletben olyan kerékpárosokkal, akik arra panaszkodnak, hogy fáj a hátuk a bringán, vagy állandóan lemaradnak trekkinges társaiktól egy hosszabb aszfaltos túra alkalmával. Majd a beszélgetés során kiderül, hogy egy 26-os kerekű, rövid vázas mountit használnak… Bizony ezen nincs mit csodálkozni. Egyszerűen nem arra találták ki.  Ellenben a terepen csodás élményeket szerezhetünk nyergében!

Mennyibe kerül? Egy jó középkategóriás hegyibringa 150-200.000.-Ft-tól kapható, de azért vannak ennél jóval olcsóbb darabok is, amikkel szintén lehet bicajozni. Úgy 80-90.000.-től mondanánk azt, hogy rá lehet ülni, anélkül, hogy azon rettegjünk, mikor törik el a váza, vagy rogynak össze a kerekei. A magasabb szintre vágyóknak sem kell aggódniuk, mivel a felhasznált alkatrészeknek megfelelően lépcsőzetesen emelkednek az árak. Könnyedén elérhetjük a milliós kategóriát is.

Mire ajánljuk:

Versenyzésre (a magasabb minőséget)

Természetjáráshoz

Extrém terepek kihívásaihoz

Erdők, mezők, hegyek, völgyek felfedezéséhez

Aszfaltos utakon kisebb általános túrákhoz

Figyelembe véve a kompromisszumokat, a mindennapos használatra is alkalmas darab.

Mire nem ajánljuk:

Végső soron nincs olyan terület ahonnan teljesen kizárhatnánk egy mountit.

Talán a hosszabb, több napos biciklitúrákra nem a legjobb választás.